Friday, January 8, 2016

Discussion: is social media fake? (+ unseen footage)

Weten jullie nog dat Australische meisje, Essena O'Neil, die haar instagram profiel verwijderde en een video op internet zette en daarin uitlegde dat haar hele profiel nep was? En vertelde dat de meeste populaire instagram paginas dit ook waren? Alles wat ze postte was betaald door sponsoren of in ruil voor kleding of andere dingen. Vele mensen reageerden positief op haar verhaal en delen haar mening over dat social media nep is en al snel ging dit verhaal viral. De reacties op deze video hebben mij aan het denken gezet. Klik hier om haar video te bekijken.

De aanleiding van deze post is dus het huidige "verzet" tegen de picture perfect instagrammers en bloggers want het is wel duidelijk geworden dat heel veel mensen het met Essena eens zijn. Ik ben het niet met haar eens en ik zal proberen uit te leggen waarom. (Disclamer: Als je geen zin hebt om mijn mening te horen hoef je dit uiteraard niet te lezen en mag je dit negeren. Maar dit is mijn blog waar ik mijn gevoelens kan uiten dus maak ik daar graag gebruik van.)

Essena legde uit in haar video dat ze altijd een beetje onzeker was en dat ze het als een soort acceptatie voelde als ze likes en reacties kreeg op haar foto's en video's. Ze wilde daarom alsmaar meer volgers en likes krijgenom haar maar het gevoel te geven dat zij het meisje was die de wereld zo graag wilde zien en werd het een soort verslaving. Ze verdiende haar geld met adventeren van bepaalde producten door het posten van foto's op haar social media van bijvoorbeeld kleding en make-up. Ze poseerde uren lang om de perfecte foto te nemen om op haar profiel te zetten. Hoe meer volgers, likes en comments ze ook kreeg, ze voelde zich nog steeds niet happy met zichzelf. Ze had dan wel prachtige foto's en duizenden volgers op instagram + een dikke bankrekening van al het geld wat ze had verdiend, maar gelukkig was ze niet. Ik vind het heel naar voor Essena dat zij zichzelf niet kan accepteren hoe ze is zonder dat andere mensen haar daar erkenning (volgers en likes) voor geven. Ik vind het dan ook heel dapper van haar dat ze dit bespreekt en het probleem openbaar maakt want ze is vast niet de enige met deze gevoelens.

Wat ik wel heel jammer vind, is dat zij de instagram- en bloggerswereld omschrijft alsof iedereen die daar aan meedoet, nep is of het alleen maar doet voor geld en gratis spullen. Het verhaal dat viral is gegaan, vind ik, is een probleem dat bij haarzelf is begonnen en waar alleen zij verantwoordelijk voor gehouden kan worden. Als zij geen gesponsorde foto's had willen plaatsen, had ze daar voor kunnen kiezen. Natuurlijk is deze manier van geld verdienen erg makkelijk dus de verleiding was haar te groot om het af te slaan, maar toch heeft zij zelf deze keuze gemaakt. Achteraf heeft ze hier spijt van en voelt ze zich nep omdat ze spullen en kleding heeft gepromoot dat ze zelf nooit zou kopen, en dat deed ze puur voor het geld, de volgers en de likes.

Natuurlijk is social media vandaag de dag een goed platform voor allerlei soorten business en professionele bloggers zijn hier een groot onderdeel van, daar kunnen we gewoon niet omheen. Essena was er hier eentje van, maar zij deed het voor de verkeerde redenen. Ook al wordt er soms reclame gemaakt op sommige pagina's, ik steun wel graag bloggers door hun website te bezoeken omdat ik het zo leuk voor deze mensen vind dat ze zo ver zijn gekomen (maar ik zal geen afslank-thee of speciale protein powder kopen omdat het op hun site wordt gepromoot). Als je de leuke bloggers en instagrammers vindt, kun je heel veel inspiratie op doen en veel plezier beleven van het bekijken van hun foto's, video's en ervaringen. Aan de verhalen bij de foto's kun je vaak al gauw merken of de persoon achter het account het meer van een persoonlijke als vanuit een business kant benaderen. Ik volg liever persoonlijke accounts, dan krijg ik echt het gevoel een stukje van hun leven mee te maken en dat vind ik heel belangrijk aan een blog.

Ik heb zelf een blog (duh) en ik ben een van die instagrammers/bloggers waar ze nu van gedacht dat het allemaal doorgestoken kaart is. Natuurlijk ben ik niet zo groot als andere bloggers maar ik voel me toch aangesproken door haar. Ik kan je een ding vertellen: dit is mijn hobby en mijn passie en ik geniet ervan ook al krijg ik er geen cent voor. Wat betreft het lange poseren voor de perfecte foto's, natuurlijk kies ik de mooiste uit om op mijn blog te zetten. Het zou een beetje gek zijn om de lelijkste te kiezen toch? M. maakt meestal de foto's van mij als ik een ootd heb, en het duurt normaal een kleine tien minuutjes om verschillende foto's te schieten. Als ik ze later bekijk op de computer, kies ik de beste voor mijn blog. Ik deel de leuke foto's uit mijn leven op mijn facebook, blog en instagram, maar ik doe dit niet om op te scheppen of om iedereen te laten zien dat ik een perfect leven heb. Ik deel de foto's waarvan ik denk dat bij het thema van mijn blog en instagram passen, namelijk: fashion, beauty en lifestyle. Ik moet toegeven dat ik aardig trots ben op de foto's die ik maak of M van mij maak en daarom deel ik die graag. Het maakt mij niet uit of tien mensen of honderd mensen het ook mooi vinden of juist niet, het gaat er om wat ik er van vind. En ik vind ze mooi!

Ik zou mezelf niet zijn als ik er niet een klein beetje zelfspot tegenaan zou gooien en om het nog even lekker aan te dikken heb ik foto's voor jullie die je normaal niet zou zien op mijn blog. De foto's die jullie nu gaan zien zijn ongeveer 50% van de foto's die we nemen als we een ootd schieten. Als je dit ziet, snap je meteen waarom die andere foto's kies om op mijn blog te zetten. Niemand is perfect, ook niet picture-perfect bloggers/instgrammers en daarom wat heerlijke "echte" fototjes van mij voor jullie. Noem het maar: Behind the scenes. :-)

This post is related to my take on social media and posting perfect pictures online. For English text, please use Google Translate! <3

#hairgoals



#iwhipmyhairbackandforth

#whatisthatsmell?

#mebeingexcitedcausewewentoutforfood


#livingthatbalancedlifestyle
 
#askingmyselfwhatimdoing vs #dancetoomuchbootyinthepants

#heythereyoureawesome


Zo, dat is het einde van deze post. Ik wilde nog even zeggen dat ik niemand wil beledigen met deze post. Ik wil gewoon graag mijn kijk op dit verhaal delen. Iedereen heeft recht op een mening en als jouw mening anders is dan mag dat helemaal natuurlijk. >> Make love not war!

1 comment:

  1. HAHAHAHAAHAHAHAHAHAH gurl you crack me up <3 miss you:(

    ReplyDelete